me me and just me !

My photo
insan biasa sajor.! menulis sekadar memuntahkan apa ada di benak fikiran..penulisan yang sekadar cakar ayam..menaip bila ade mud sahaja..yg sudi bace,terima kasih yooo.!! aha..jangan bila ade post islamik dah judge aku ni baik or cube berlagak baik..ehh..ehh..nope!! hanya insan biasa sahaja,hati pun belum bersih..but im trying to be better muslim..in shaa ALLAH..and dont expect perfection from me..BECAUSE IM A SINNER :')

Jun 19, 2012

KRONOLOGI : Penghapusan Etnik Muslim Rohingya di Myanmar



####"stop the killing n violence towards defenseless stateless muslim rohingya!"####





Kronologi Peristiwa di Rohingya :

3 Jun 2012 : 
10 orang Islam di Taunggote, daerah Tongu telah dibunuh dalam sebuah bas yang pulang dari majlis Tabligh untuk kembali ke Rangoon oleh kumpulan pengganas dan Rakhine kumpulan etnik perkauman.

- Mereka diserang setelah dikhabarkan bahawa seorang wanita Rakhine telah dirogol dan dibunuh oleh orang Rohingya. Lanjutan itu pengganas Rakhine Buddha telah menyerang semua penduduk islam di Akyap, ibu kota Arakan.

9 Jun 2012 :
Kampung Hazmia Para juga telah diserang dan dibakar.

10 Jun 2012:
Dua kampung terbesar, Warlispara dan Sakipara (dua kampung terbesar yang mempunyai bilangan orang islam Rohingya teramai) yang mempunyai Madrasah dan beribu pelajar telah diserang oleh Rakhine.

12 Jun 2012:
Pengawal sempadan Bangladesh dan pasukan peronda pengawal pantai tidak menerima (menghalau) 8 bot membawa lebih daripada 300 pelarian muslim Rohingya , kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, yang melarikan diri daripada keganasan agama di Myanmar.

15 Jun 2012:
angkatan tentera mengambil alih mengawal kampung Rohingya di Maungdaw dan Sittwe. Pergerakan dari rumah ke rumah hanya dibenarkan antara 12:00 petang hingga 3:30 petang.

Makanan, air, bekalan ubatan tidak lagi dihantar. Komunikasi dan elektrik masih dipotong. sementara semua kemudahan disediakan untuk agama Buddha Rakhines. Lebih daripada 50,000 masyarakat Rohingya memerlukan keperluan asas - air, makanan, ubat-ubatan dan pusat perlindungan untuk mereka yang kehilangan rumah dan kampung. Sekarang, hujan lebat di Maungdaw dan Akyab,muslim Rohingya tidak mempunyai tempat perlindungan untuk melindungi mereka dari hujan. Mangsa rusuhan Rohingya akan dijangkiti penyakit sekiranya hujan lebat masih berterusan.

16 Jun 2012:
orang Rakhine membakar perkampungan Haindapara di Maungdaw, daerah Arakan. Serangan bertempat di Arpauk Warr perkampungan Kyauktaw,daerah Arakan dan berlaku pertempuran dengan Rohingya. Seorang Rohingya meninggal dunia (disahkan) dan 21 buah rumah telah dibakar oleh Rakhine.

Rakhine mengepung kampung Aung Dine dan kampung Sakyar di Min Bya, daerah Rakhine . Orang Rohingya dari pekan Min Bya dalam keadaan bimbang dan tidak tahu bila Rakhine akan membakar kampung mereka.

nota :
1.Teruskan ikuti perkembangan saudara kita di Myanmar
2.Tembakkan doa buat mereka! adakan solat hajat di kawasan tempat tinggal anda!
3.Teruskan berkongsi maklumat-maklumat terkini kepada rakan-rakan anda! semakin ramai yang berongsi, semakin ramai yang tahu, maka semakin ramai yang mampu mendoakan!



###''we're Malaysian,and we care''###



2 comments:

  1. Press Statement

    http://mpmezuan.blogspot.com/2012/06/stop-killing-and-violence-towards.html

    ReplyDelete