me me and just me !

My photo
insan biasa sajor.! menulis sekadar memuntahkan apa ada di benak fikiran..penulisan yang sekadar cakar ayam..menaip bila ade mud sahaja..yg sudi bace,terima kasih yooo.!! aha..jangan bila ade post islamik dah judge aku ni baik or cube berlagak baik..ehh..ehh..nope!! hanya insan biasa sahaja,hati pun belum bersih..but im trying to be better muslim..in shaa ALLAH..and dont expect perfection from me..BECAUSE IM A SINNER :')

Jun 16, 2012

tuition.teheee ;)

'cikgu! cikgu bawak student baru eh?'
wahah! macam nak buat lompat bintang aku mase tu..muda sangat ye nampak aku nih..or mungkin student-student sekarang mang nakal-nakal..-..-''.dalam pukul 6.30 pm,..diana..member aku call mintak tolong replace sorang cikgu ni kat tempat tuition dia mengajar.'kau tolong aku weh,ganti cikgu..ajar sains form 3..2 jam..2 class..pukul 7 pm aku amik kau.class start 8pm'..errr..ok!

tuition kat sri kembangan..boleh tahan la jauh dia..so sepanjang dalam kereta tu, aku macam orang hilang anak! cuak weh..cuak gila..dah la 1st time..nah..hambik! aku nak ajar ape ni weh? bab apa aku kene ngajar nih? aku nak cakap macam mane ni? sempat tak aku study sampai sane? beb..aku tak study hape pun nih! camne nak start? weii..otak aku kosong kot! 8tahun aku tinggal buku PMR tu..'rilex yat..rilex.kau kene cuba.nnt nak praktikal tahun depan,kau dah ade experience.kau dah tahu nak handle student.nnt kau dah terbiasa.kau boleh yat.boleh.!'

sampai class 7.50pm..solat..pastu dengan bantuan kawan aku,terus rentap buku rujukan PMR kat rak..bab 7.bab 7.bab 7..ahaa..bab heat! dengan sepintas lalu aku menelaah bab heat tu.ok.dah ready.1st class.'muka cool..dalam baju dah mengalir keringat-keringat disebabkan ke'cuak'kan aku'..fuhh..steady..steady..ok class..form brape nih? dah blaja sampai mane?ok..kita masuk bab7..sape dah blajar topic ni kat sekolah?.bab eletricity cikgu!!..aha..hah ! ELECTRICITY? bukan HEAT ke? pehal topic awak ngan cikgu lain nih? demmm.!!aku silap..tu form 1 punya bab..diannaaaa!! kau bagi aku salah topic hooii!!..

keringat-keringat peluh semakin pantas mengalir..sudahh..aku nak ajar ape nih.jap-jap.! bagi cikgu tengok-tengok dulu..maaflah.class 1st cikgu..tak biasa..'akak! eh..cikgu..ajar pakai buku kitorang lah..senang sikit'..ahaa..ok gak tu..buku dorang senang paham.pendek.start ajar..7.1,7.2,7.3,7.4,7.5..faham? faham cikgu.. ok stop! buat latihan.nah..lagi sekali! macam ape dah aku rase..latihan susah.rupanya aku dah terlebih mengajar dengan se'simple' yang mungkin..awak orang la nih..habis cikgu terlebih ke depan.haiishh!!.ok class.! kita start balik..hahaha..7.1..dengan lebih mendalam.rujuk balik buku PMR aku tadi..then discuss exercise..serious.dah la dengan otak kosong.rase macam orang bodoh depan student.dengan berpeluh.cover gugup lagi..dah campur baur melayu ngan english..haihh..ape kau nih cikgu yat? hahaha

then exchange class dengan diana..dia ajar math..'beb..nanti kau tanya ah dorang..mesti teruk kot aku kene.aku rase worse gila aku mengajar..ntah hape-hape.hahaha'.

masuk 2nd class.hahh.! kali ni dah hilang gugup..dah tahu nak explain..dah tahu nak start macamane..nak buat  ape.communication dengan student pun more better..dah gelak-gelak macam hape dah ngan student..dah tak de nak berpeluh-peluh nih..cool je rase..hahaha..fun jugak la.nak-nak bila student terjerit-jerit panggil cikgu! cikgu! kejap-kejap..akak..akak.! sebab dorang dorang percaya aku kata.'kita sebaya'..muahahaha

yes! 1st kene buat,build up relationship with student..bila relationship ok,so..penerimaan dorang pun ok..sampai end of class pun, dorang boleh bagi kerjasama yang baik.ada masa kene tegas sikit..tapi ade jugak lah 2,3 orang student yang susah nak handle..boleh nampak mane yang minat nak belajar,mane yang belajar sambil lewa.tapi yang paling aku risau, banyak mane dorang paham.banyak mane dorang dapat..yelah! dah la datang tuition kene bayar, rugilah kalau tak dapat pape.so,sebolehnya nak dorang betul-betul paham.biar aku ajar lintang pukang pon..hahaha.

nak tahu student class 1st cakap ape kat diana?

'cikgu,akak baru tu nervous eh?tangan dia ketar-ketar cikgu'..

'a'ah..cikgu tu 1st time mengajar..dia tak biasa.tu yang nervous sikit.ok tak?'

'owh..tak pe..kitorang faham cikgu..tak kisah..akak tu comel je cikgu bila mengajar...'

yehaaaa!! mula lah nak perasan sikit nih..COMEL.-muka hadap lantai-kaki kuis kuis tanah-..bhahaha..dah la siap panggil akak..diana dah buat muka pelik..hurmm..tapi tak berapa nak puas hati dengan pengajaran aku..maybe sebab tak sempat prepared pape kot..sebab kene ganti tiba-tiba..lambat bagitahu..otak kosong.kosong.kosong..tapi keyakinan tu semakin bertambah lah..ok lah..nanti praktikal,atleast aku dah ade pengalaman sikit..dah tak de nak peluh-peluh jantan mengalir laju di dahi...ade..ade..tapi saiz peluh tu kecik sikit..kelajuan mengalir kurang sikit..kot..hahaha..

mang plan dah lame nak mengajar tuition..selalu ade tawaran, harga best..kadang-kadang boleh sampai RM40 untuk satu jam je! paling cikai pun RM50 untuk 2 jam.ok ape..sape nak bagi RM50 untuk 2 jam kan..lagi pun mase mengajar tak rase pape..sejam macam 15 minit je.gelak-gelak.tup tup dah habis mase..tapi masalah bila transport tak de..join kawan-kawan boleh la..lagi pun bagus..rase pengalaman dulu before jadi cikgu yang real punya..build up keyakinan dulu..kan..:)



saat bila anda terasa macam nak terjun tingkap keluar dari class.-..-''

p/s: boleh lah singgah entry cikgu yayat yang tidak seberapa dan masih dalam proses pembinaan kat http://petitesepet.wordpress.com/..ok bai! teheeeeee =p

No comments:

Post a Comment