me me and just me !

My photo
insan biasa sajor.! menulis sekadar memuntahkan apa ada di benak fikiran..penulisan yang sekadar cakar ayam..menaip bila ade mud sahaja..yg sudi bace,terima kasih yooo.!! aha..jangan bila ade post islamik dah judge aku ni baik or cube berlagak baik..ehh..ehh..nope!! hanya insan biasa sahaja,hati pun belum bersih..but im trying to be better muslim..in shaa ALLAH..and dont expect perfection from me..BECAUSE IM A SINNER :')

Dec 18, 2011

Dadah Sebagai Isu Global



Kini dadah sudah menjadi masalah global. Beberapa badan dunia berkenaan dadah telah ditubuhkan dan masing-masing memainkan peranan masing-masing. Ini termasuklah badan yang diselia di bawah Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) seperti United Nation on Drug and Crime (UNODC), The Commision on Narcotic Drugs (CND) dan World Health Organization (WHO).

Di samping penubuhan badan-badan dunia, kerjasama di antara pihak keselamatan antara negara juga berlaku di peringkat antarabangsa. Sebagai contoh Polis Diraja Malaysia (PDRM) pernah mengambil bahagian di dalam ‘International Narcotics Joint Operation’ sehingga pernah mendapat penghargaan dari PBB. Penghargaan kepada Malaysia juga pernah diberikan oleh pihak berkuasa Drug Enforcement Administration – United States Department of Justice ‘For Outstanding Contribution In The Field Of Drug Law Enforcement’.

Modus operandi pengedaran dadah juga menunjukkan pengedarnya mempunyai rangkaian di peringkat antarabangsa. Sebahagian dari wanita Malaysia juga menjadi mangsa penipuan sindiket antarabangsa tersebut. Azura Maizura Alias, 21, dari Pulau Pangkor, Perak dan Dayang Sakienah Mat Lazim, 20, dari Bukit Payung, Terengganu, mendakwa mereka dibawa ke Madrid oleh tiga lelaki warga Afrika dan seorang wanita tempatan, kemudian dipaksa menghantar dadah ke negara tertentu . Kes sama juga pernah dilaporkan membabitkan remaja tempatan, Raja Munirah Raja Iskandar Shah, 22, kini menghadapi hukuman penjara tujuh tahun di Jepun kerana mengedar syabu seberat 690 gram. Pelajar komunikasi massa Universiti Teknologi Kreatif Limkokwing di Cyberjaya ini diberkas di Lapangan Terbang Tokyo pada 2006 dan mengaku bersalah. Selain itu, pelajar Universiti Malaysia Sabah, Umi Azlim Mohamad Lazim, 24, dari Kelantan menghadapi hukuman mati kerana menyeludup tiga kilogram (kg) heroin. Dia diberkas di Lapangan Terbang Antarabangsa Shantou, China.

Penagih dadah pula ada di mana-mana di seluruh dunia. Mereka terdiri dari manusia pelbagai kelas; dari seorang buruh dan petani kepada seorang cendekiawan, hartawan dan selebriti bertaraf dunia. Persoalannya; mampukah dunia benar-benar bebas dari dadah?

No comments:

Post a Comment