me me and just me !

My photo
insan biasa sajor.! menulis sekadar memuntahkan apa ada di benak fikiran..penulisan yang sekadar cakar ayam..menaip bila ade mud sahaja..yg sudi bace,terima kasih yooo.!! aha..jangan bila ade post islamik dah judge aku ni baik or cube berlagak baik..ehh..ehh..nope!! hanya insan biasa sahaja,hati pun belum bersih..but im trying to be better muslim..in shaa ALLAH..and dont expect perfection from me..BECAUSE IM A SINNER :')

Apr 28, 2012

Hati vs Nafsu.


Alhamdulillah..baru pulang dari ARTS LIFE ISLAM FESTIVAL. Hati vs Nafsu.tajuk yang sangat menarik..tajuk untuk ceramah malam ni dari Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood dan suaminya,Ustaz Wan Akashah.


ustaz sampi awal dari ustazah..datang berasingan sebab ustazah ade program lain.mase tengok ustaz,perasaan macam biasa..mata ni lagi tertumpu kat orang yang lalu lalang(~lebih tepat usha ustaz muda~muahaha~=p)..tak lama lepas tu..ustazah sampai..mase tu mate betul-betul tumpu pada ustazah..Ya Allah..jatuh hati saya tengok ustazah..cantik..bertambah cantik dengan dalaman dia..mate ni tak berkelip..jauh lebih cantik dari dalam TV..mulut berbunyi-bunyi~''cantiknya..sejuk je mate tengok,eh..kurus.! tak sama macam dalam TV''..then time tu juga lah ustaz kata benda yg same.''mesti ramai pelik kan,ustazah nampak kurus dari dalam TV''..eh eh..ustaz macam dengar-dengar je kan..hahaha..bila ustazah mula berbicara je,terus rase seram sejuk.serius.rugi kalau tak datang.!!


soalan 1st dari ustazah..


"nafsu tu penting tak?"


dahhh...habis semua terdiam..tak berani nak jawab..semua dah takut nak jawab..hahaha..."penting..".nafsu minum,nafsu nak makan,nafsu nak berbelanja..hehehe..hurm..nak jaga hati,kene jaga nafsu..nak jaga hati,kene ikut 4P..kate ustazah..4P??meh nak share sikit ape yang saya dapat..~~ayat-ayat dari ustazah..saya tambah pun sebaris dua je :)


P = pandang..
jangan pandang lebih-lebih.."..dari kerana mata,yang mempunyai kuasa..aku tergoda.."..hah..dari lirik lagu pun dah tahu kan..orang kata,dari mata turun ke hati..sebab tu kalau jejaka dan gadis bercakap,jangan pandang sepasang mata! kerana pandangan mata adalah anak panah yang beracun..anak panah dari iblis.habis nak pandang mane ustazah? pandang lah hujung cuping telinganya..tapi jangan lah bila si gadis bertudung,si jejaka.." err..boleh selak tudung tu sikit? sebab saya tak nampak cuping telinga awak."..hah..! tu mang cari pasal lah kan..hahahaha.ingat..hati yang kotor membawa kepada hawa nafsu.!


2P = pegang..
sape kate kalau dah bertunang,dah nak kawin esok lusa boleh pegang tangan?fatwa mane tu? walaupun dah bertunang,jangan pegang tangan..itu semua godaan iblis..bila dah pandang-pandang..nak pegang-pegang...nak jaga hati,nak jaga iman..kene jaga nafsu.


3P = peluk..
ni selalu bila naik moto..kalau boleh nak duduk rapat serapatnya sampai duduk atas tangki minyak tu.tapi selalunya sebelum kawin la..bila dah kawin selalunya tak sempat si isteri nak naik,moto suami dah jalan..haha..habis macam mane ustazah? kalau tak peluk,mandi tak basah,tidur tak lena,jalan pun kabur..peluk...peluk je pokok,tiang ke..so,nanti kalau nampak ade orang peluk pokok,thats mean dia sedang mengawal nafsunya..tapi ustaz balas,kalau nampak nanti,putus urat gamaknya orang tu..=p


4P = penzinaan..
bila bisikan syaitan sentiasa berbisik..mane boleh pandang-pandang je..pegang.! bila dah pegang-pegang,peluk.! bila gagal,akhirnya berlakulah perzinaan ini..nauzubillah..bila cakap tentang zina ni,ustazah ade satu cerita...


''ada seorang pemuda..imannya sangat kuat..selalu beribadah kepada ALLAH..tidak meninggalkan solatnya..pada suatu hari,ketika berjalan pulang dari masjid menuju ke rumahnya,pemuda tersebut telah melalui rumah jirannya..bila sampai dihadapan rumah jirannya,tiba-tiba angin bertiup dengan kuat sehingga langsir rumah jirannya tersingkap..dan ketika itu,mate pemuda tersebut tanpa sengaja melihat wanita sedang menyalin pakaian.pemuda tersebut terus beristifar.


" Ya ALLAH..ampunilah dosaku Ya Allah...sesungguhnya aku telah terlihat aurat wanita tersebut.. Ya Allah..jangan siksa mataku..ampunilah dosaku Ya Allah." 


pemuda tersebut beristifar sepanjang perjalanan ke rumahnya..dan ketika itu,datanglah iblis menghasut..menguji imannya..


" ya..aku tahu hatimu tidak tenang.wanita itu sangat cantik..kulitnya sangat putih..pergilah kamu ke rumahnya..patah lah kembali..jangan bimbang,ibu bapa wanita tersebut tiada di rumah..pergilah kamu melakukan penzinaan dengan wanita itu.." maka pemuda yang kuat imannya itu berkata,


" wahai nafsu.! mana boleh saya menyentuh wanita itu..mana boleh saya melakukan penzinaan..bukan saya.! tetapi kamu  nafsu yang mahukannya.baiklah..saya ingin menguji kamu..kalau kamu kalah,saya tidak akan berzina dengan wanita itu..jika kamu menang..saya akan patah balik dan melakukan penzinaan."


lalu diambilnya sebatang lilin dan dinyalakan...


"saya akan meletakkan jari jemari di atas api ini,jika kamu dapat tahan..maka saya akan kalah..jika saya tidak tahan,maka saya menang.."


lalu pemuda tersebut meletakkan jeari jemarinya di atas nyalaan api lilin tersebut..dengan linangan air mata..pemuda tersebut berkata..


" Ya Allah..!! Ya Allah..!! panasnya nyalaan api ini Ya Allah..sesungguhnya aku tidak dapat menahan kepanasan api yang sekecil ini Ya Allah..api dunia yang panasnya dikurangkan 70 kali ganda dari api neraka pun aku tidak mampu menahan kepanasannya,apatah lagi api neraka-Mu.." 


maka..kalah lah nafsu tersebut dari imannya..


Subhanallah..betapa sayunya suara ustazah bercerita..sehingga tanpa sedar,saya juga turut mengalirkan air mata..Ya ALLAH..sukar digambarkan perasaan mase tu..Allahuakbar..banyaknya dosa-dosa yang saya dah buat..sampaikan saya terketar-ketar..semoga Allah terus memberi saya rasai ketakutan itu..sesungguhnya manusia mudah lupa dan alpa..aminnn..


ustazah dan ustaz pun ade cerita mengenai 4 RACUN HATI...


1. Jaga hati..jangan pandang sesuatu dengan berlebih-lebihan
2. Jangan berlebih-lebihan dalam berkata-kata.
3. Jangan berlebihan dalam makan.
4. Jangan berlebihan dalam bergaul.jangan buat 4P.


berlebihan dalam berkata-kata tu bahaya kata ustazah..terutamanya pasangan bercinta..manis dalam menabur janji..then touch and go.! panggil dengan panggilan yang manje..anje,laling,baby lah..nak tiru cam justin bibir n selena gomok tu..part best bila ustazah nyanyi.!! hahaha..'i,i luv u like a love song baby... o0o..like baby,baby,baby..o00..i tot u'd always be mine,mine.."..(boleh tahan gak ustazah ni..hehehe).and yang paling penting..ingat..anak-anak yang melukakan hati ibunya dengan kata-kata sehingga ibunya terasa,maka derhakalah anak itu..tidak selamat di dunia akhirat dan tidak akan berjaya..nauzubillah.

sampai sini jelah yang boleh saya share serba sikit..maaf kalau ade yang tersalah..hanya mahu berkongsi sedikit ilmu yang saya dapat dengan kawan-kawan..maafkan diri yang khilaf ini..semoga ALLAH merahmati serta meredhai perjalanan hidup kita..aminn..:)


**Terima kasih Ya ALLAH..sesungguhnya buat aku tersedar tentang sesuatu..tentang kesakitan dan kegagalan yang telah diberi..besarnya nikmat-Mu Ya ALLAH.. people say " Allah sayang kita,sebab tu DIA bagi kita ujian.. and when those times u received bad news or something that u think its burden us..friends say ''sabarlah..ade hikmah disebalik semua yang berlaku..''..believe it..=)..bila kita sedar semua tu..sedar kenapa semua ni jadi..bila ada hikmah di sebalik kejadian..ALHAMDULLILLAH..terima kasih YA ALLAH..<3

"...Surah Al-An'am, ayat 67: Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya) dan kamu akan mengetahuinya..."

No comments:

Post a Comment